051-32234550

راه ارتباط با ما

09366661792

تماس بگیرید

 چگونگی استفاده از پردازشگرهای صوتی بر روی خودروها نمایندگی ایکس ویژن

چگونگی استفاده از پردازشگرهای صوتی بر روی خودروها نمایندگی ایکس ویژن

.
در سیستم های صوتی و تصویری خودرو که نسلی جدیدی رو پیش رو داریم و تقریبا میشود گفت که در ابتدای آن هستیم.

شما احتمالا مقدار قابل توجهی از زمان، انرژی و پول را به انتخاب قطعات برای سیستم خودروی خود خواهید کرد. و طبعا به فکر این هستید که بهترین

صدای ممکن در چهارچوب شرایط را از طریق گوش های خود دریافت کنید. اما اجازه دهید صورت واقعی کار را برایتان مشخص کنیم.

شما در پیش روی خود مملو از چالش هایی را دارید که عبارتند از: موقعیت بلندگوها و سطوح بازتابنده که از مهمترین ها هستند .

برخی از دوستان به دلایلی مایل به تعویض ” پخش ” ماشین خود نیستند. شایدم بخاطر مشکل گارانتی خودرو یا عدم موجود بودن پخش مناسب

با قیمت معقول و یا از همه مهمتر از دزدیده شدن پخش خودرو بعد از خرید یک پخش خیلی حرفه ایی و کامل ترس دارند.

تا جایی که همه دوستان خبر دارند ” هد یونیت ” همه کاره سیستم شماست.

با توجه به فاکتورهایی که در بالا مطرح کردیم، بالاخره چاره چیست؟

برای حل این مشکل کارخانه های تولید کننده لوازم صوتی تصویری و به قولی پیشگامان این صنعت با تلاش شبانه روزی دست

به تولید DSP ها زدند که این نقطه را می توان موج جدید یا تحولی جدید در سیستم های صوتی تصویری خودرو دانست.

یکی از این کمپانی ها هلدینگ الترومدیا ایتالیا هست که زیر گروه خود یعنی آدیسان با تلاش شبانه روزی از سال 2008-

2009 شروع به تحقیق و توسعه شد و در سال 2010 موفق دریافت جایزه EIASA Award شد.

بله درست حدس زدید این پروسسورز از یک پردازنده 266 mhz و 32 bit تولید شد که قادر به پردازش لحظه ایی صدا می باشد.

دارای 8 ورودی “high level ” بلندگو و 6 ورودی ” RCA ” به همراه AC\AD Link و در نهایت بایک درگاه

SPDIF or Coaxial digital output این پروسسور رو تکمیل کرده است. در قسمت آخر هم برای راه اندازی دستگاه های مختلف یک جفت RCA ورودی جداگانه نیز در نظر گرفته شده است.

برای کنترل بیت وان وسیله ایی کوچک و کار آمد در نظر گرفته شده است به اسم DRC که وظیفه تنظیم صدا – خاموش روشن ساب ووفر –

بالانس بلندگوها – تغیر حالت بین 4 حافظه ذخیره شده را بر عهده دارد.

برای اینکه شما تغییرات دلخواه خودتان را اجرا کنید، این دستگاه برای شما امکانات زیادی را در نظر گرفته از جمله : 31 باند جداگانه

برای هر بلندگو یا تیوتر یا میدرنج اکولایزر – فیلترهای بالاگذر – پایین گذر – میان گذر و فول رنج با دامنه تغیرات -6 تا -48 DB

باز هم بطور جداگانه

برای هر بلندگو 70 نوع فرکانس متغیر از 10 هرتز تا 20 کیلو هرتز – اعمال فاز 0 تا 180 درجه بصورت تک تک

دلیل استفاده از آمپلی فایر چیست؟

بعد از اینکه هدیونیت (پخش) و بلندگوهایی را که خواسته های شما را در سیستم صوتی اتومبیل تان تامین می کند مورد انتخاب واقع شد، با توجه به انتخاب نوع بلندگو، بسته به توان مصرفی مورد نیاز باید در نظر داشته باشید.

که آیا نیازمند به آمپلی فایر خواهید بود یا خیر؟

چگونگی استفاده از پردازشگرهای صوتی بر روی خودروها نمایندگی ایکس ویژن

به همین دلیل می خواهیم ببینیم که اصلا دلیل استفاده از آمپلی فایر چیست و باعث چه تغییری در سیستم صوتی یک اتومبیل می شود؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم ابتدا به سراغ مسیر تولید و ایجاد صدا می رویم. وقتی هدیونیت (پخش) اطلاعات روی CD

، DVD ، USB و یا غیره را بازخوانی می کند ، این اطلاعات بعد از طی مراحلی از سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ تبدیل شده و به

سمت پردازشگرهای صوتی هدایت می شود در این قسمت پردازشگرهای صوتی نظیر اکولایزرها ، فیلترینگ ها و …

روی این سیگنال ضعیف انجام می شود بعد از آن وارد آمپلی فایر داخلی هدیونیت خواهد شد.

در آنجا توسط یک چیپ ست یا همان IC یک تقویت ابتدایی روی آن صورت می گیرد و بعد از آن به سوی خروجی های RCA فرستاده می شود.

مقدار تقویت شدگی این سیگنال به اندازه توان خروجی که بر روی هدیونیت درج شده مثلا ۴×۵۰ وات است.تعمیر تلویزیون مشهد

حالا اگر بلندگوهای انتخابی شما 300 وات باشد در حداکثر ولوم هدیونیت می توانید یک ششم ظرفیت بلندگوها را به کار گیرید و همیشه

با یک مشکل بزرگ مواجه خواهید بود که صدای خروجی سیستم صوتی اتومبیل تان در ولوم پایین مطلوب و با کیفیت است و هر چه حجم صدا بالاتر برود به همان نسبت صدا به هم ریخته تر و گوش خراش تر می شود.

برای اینکه توان خروجی هدیونیت را با توان ورودی بلندگوها نزدیک تر کنیم باید از آمپلی فایرهای خارجی (اکسترنال) استفاده کنیم.

برای انتخاب آمپلی فایر مورد نظر باید چند مولفه را در نظر داشت. اولین مولفه مارک یا برند آن است که بر طبق آن باید ببینید کدام برند با هدیونیت و بلندگوهای شما هماهنگ است

تا بتوان بهترین گزینه را برای سیستم صوتی اتومبیلتان انتخاب نمود که البته بسته به برندهای مختلف قیمت های متفاوتی را هم در برخواهد داشت.

تعداد کانال های آمپلی فایر

مولفه بعدی تعداد کانال های آمپلی فایر است که انتخاب آن بسته به تعداد بلندگوها و یا ساب ووفر دارد. آمپلی فایرهای موجود در بازار ۲ ، ۴ و یا ۶ کاناله هستند.خدمات پس از فروش ال جی مشهد

به عنوان مثال برای یک جفت باند باید از یک آمپلی فایر دو کاناله و برای دو جفت باند و یا یک جفت باند و یک ساب ووفر می توان

از یک آمپلی فایر ۴ کاناله استفاده کرد. همچنین اگر دو جفت باند و یک ساب ووفر داشته باشیم می توانیم از یک آمپلی فایر

۶ کاناله بهره ببریم.

البته توصیه می شود اگر از یک جفت باند و یک ساب ووفر استفاده می کنید بهتر است از ۲ آمپلی فایر مجزا استفاده کنید که

آمپلی فایر باندها از ساب ووفر تفکیک شود به دو علت :

اول اینکه وقتی آمپلی فایر باندها از ساب ووفر جدا باشد می توانید به صورت مجزا آنها را تنظیم کنید و کیفیت بالاتری را دریافت نمایید.

دومین دلیل آن است که اگر به هر علتی یکی از آمپلی فایرها از کار افتاد، کل سیستم صوتی از کار نمی افتد و فقط قسمتی

از سیستم صوتی اتومبیل تان کار نمی کند، در واقع یا بلندگوها از کار می افتد یا ساب ووفر.

سومین مولفه که برای انتخاب آن باید دقت بیشتری داشته باشید توان خروجی آمپلی فایر است که بسته به توان ورودی بلندگوها

و یا ساب ووفر باید انتخاب شود. به عبارت دیگر باید وات بلندگوهای استفاده شده را در نظر گرفت بعد نسبت به آن ، وات آمپلی فایر را انتخاب نمود.

اگر به این نکات توجه کنید مطمئن باشید بیشترین بازدهی را می توانید از بلندگوهای سیستم صوتی اتومبیل تان دریافت کنید.

آخرین نکته ای که باید به آن اشاره شود تنظیم گین (Gain) آمپلی فایر است. گین در واقع تنظیم ولوم صدا بر روی آمپلی فایر نیست

بلکه مقدار ولتاژ ورودی آمپلی فایر است که این ولتاژ باید با ولتاژ خروجی هدیونیت هماهنگ باشد تا بتوان صدای واضح و تمیزی را دریافت نمود.

تنظیم گین مراحل و محاسبات خاص خودش را دارد که باید توسط افراد متخصص و مجرب انجام شود.

اگر گین آمپلی فایر بالاتر از حد استاندارد باشد باعث می شود به بلندگوها و یا ساب ووفر آسیب جدی وارد کند به همین دلیل این

قسمت را به افراد خبره واگذارکنید تا باعث خسارت مالی برایتان نشود.

خدمات پس از فروش روزی حلال
شاید این جملات برایتان آشنا باشد (کامپوننت از بلندگو بهتره) یا (اگر صدای خوب می خواهی باید کامپوننت ببندی)ولابد تابحال از خودپرسیده اید که اصلا کامپوننت چیست وچه فرقی با بلندگو دارد؟

شاید این جملات برایتان آشنا باشد (کامپوننت از بلندگو بهتره) یا (اگر صدای خوب می خواهی باید کامپوننت ببندی) ولابد تابحال از

خودپرسیده اید که اصلا کامپوننت چیست وچه فرقی با بلندگو دارد؟این موضوعی است که سعی می کنیم در ادامه مطلب به آن بپردازیم

کامپوننت در حقیقت همان بلندگو می باشدکه اجزاءآن تفکیک شده است .

بدین معنی که در یک بلندگو معمولی وکواکسیال تمام اجزاء بلندگو(تیوتر -وفوور)در یک مجموعه قرار دارند .

ولی در کامپوننت این اجزاء از همدیگر جدا می باشند وبوسیله یک کراس اوور (پسیو) حوزه فعالیت ورنج فرکانسی خاصی برایشان تعریف

شده است(در واقع کامپوننت بطور معمول از یک جفت وفوور ،یک جفت تیوتر،ویک جفت کراس اوور تشکیل شده است).

بدین ترتیب که فرکانسهای پایین ورنج وسط برای ووفر ،و فرکانسهای وسط به بالا برای تیوتر آماه وارسال می گردد .ولی این کار برای چیست ؟

و چه فوایدی می تواند داشته باشد؟

ما در ادامه مطلب سعی می کنیم بطور اختصار و ساده به تفاوتهای بین کامپوننت و بلندگو بپردازیم

1-بعلت وجود کراس اوور، کامپوننت صدای بهتری نسبت به بلندگو دارد وهرچه دقت کراس اوور بیشتر باشد صدای نهایی بهتر خواهد بود ،

و قیمت کامپوننت گرانتر (بطور معمول 12db/octبرای تیوتر و6db/oct برای ووفر در نظر می گیرند)

2-باتوجه به اینکه کراس اوور صدا را آنالیز کرده وفرکانس تفکیک شده را برای تیوتر، وفوور آماده می کند .پس براحتی می توان گفت

بعلت حذف فرکانسهای مزاحم وغیر ضروری ،کامپوننت از لحاظ توان خروجی صدا نیز از بلندگوی هم ترازخود قوی تر بوده ومی تواند وات خروجی بیشتری داشته باشد

3-با توجه به جدابودن اجزاء کامپوننت شما قادر خواهید بودکه بهترین حالت وبهترین موقعیت را برای تیوتر و وفوور در نظر بگیرید که این

مساله می تواند در بهبود صدای نهایی بسیار موثر باشد

4-منفک بودن بودن اجزاء کامپوننت می تواند این موقعیت را پیش آورد که برای تیوتر از هد سینگ

(موادی مشبک از جنس آلومنیوم برای خنک کردن ) استفاده شود و امکان سریعتر خنک شدن آنرا فراهم آورد

5-در کامپوننتها با توجه به جدابودن محل قرار گیری وفوور و تیوتر می توان از داس کپ برای جلوگیری از ورود آشغال وبراده به درون کویل استفاده کرد

6-در اکثر کراس اوور ها شما قادر به تنظیم شدت وتغییر فرکانس خواهید بود که شما را در رسیدن به صدای مطلوب کمک بسیار می کند

7- درساختمان کراس اوور ها معمولا از خازنهای عدسی یا لامپها ویا سایر موارد استفاده می شود که وظیفه حفاظت از تیوتر را در شدت

صدای بالا ومخصوصا هنگام دیستروشن (بهم ریختگی صوتی در اثر فشار زیاد )دارد واین مساله می تواندسلامتی تیوتر را تضمین کند

8-در کامپوننتهای 3way امکان طراحی و ساخت میدرنجهای بزرگتر و کاراتری نسبت به بلندگوها میسر می باشد

9- ودر نهایت شما در کامپوننت ها با توجه به ابزار آلاتی که در داخل پک است می توانید تیوتر را در زوایای مختلف وحالتهای دلخواه نصب کنید

  • اما در مقابل کامپوننتها نسبت به بلندگوها دارای معایبی نیزمی باشند

1- با توجه به قدرت بالای کامپوننتها شما در اکثر مواقع برای درایو کردن آنهانیاز مند آمپلی فایر هستید

2-قیمت کامپوننتها از بلندگوها های هم سطح خود بیشتر است نمایندگی روزی حلال

3-با توجه به چند تیکه بودن کامپوننتها نصب وراه اندازی آنها مشکلتر از یک بلندگو خواهد بود

ودر آخر 2 نکته تکمیلی : اول اینکه کامپننتها غالبا گرد هستند ولی کامپوننتهای بیضی هم گه گاه دیده می شود .

ودوم اینکه کامپوننت ها عموما 2way هستند ولی کامپوننتهای 3way هم کم نیست

«لطفا فالو کنید و به اشتراک بگذارید»

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS
خبرنامه ایمیلی