پیمان بسته‌ایم پاک زندگی کنیم

 سرويس HbbTV شبكه فراتر راه‌اندازی شد

سرويس HbbTV شبكه فراتر راه‌اندازی شد

شبکه جدید فراتر با کیفیت 4k، با کدک HEVC 10bit، با قابلیت HDR HLG، دارای صدای چندکاناله و استاندارد DVBT2 پخش می‌شود.

تاریخ به روزرسانی: پنجشنبه 28 اردیبهشت 1402

تلویزیون‌های گیرنده این سرویس عموماً به‌روز بوده و با قابلیت اتصال به اینترنت، امکان استفاده از سرویس‌های تعاملی HbbTV یا تلویزیون هیبریدی را نیز دارند.

با عنایت به قابلیت‌های میان افزار توسعه داده شده برای HbbTV توسط همکاران اداره‌کل فناوری رسانه‌های نوین معاونت توسعه و فناوری رسانه، این سرویس برای نمایش در ابعاد تصویر 4k نیز بهینه گردیده است.

با اتصال تلویزیون به اینترنت و زدن دکمه قرمز روی کنترل، در کنار محتوای با کیفیت بالای UHD و فناوری رنگی ارتقا یافته HDR،

سرویس‌های تعاملی نظیر اطلاعات بازار، بازی، سرویس‌های اطلاع‌رسانی نظیر هواشناسی و اوقات شرعی، قرآن مجید به صورت تعاملی و… در دسترس است.

نمایندگی تعمیرات تلویزیون روزی حلال تعمیر کننده انواع تلویزیون های 4K و Hbbtv تلویزیون های دریافت کننده شبکه فراتر می باشد.

قابلیت HbbTV در تلویزیون چیست و چه استفاده‌هایی از آن می‌توان کرد؟

تلویزیون هیبرید یا تلویزیون ترکیبی استانداردی است که با ترکیب قابلیت‌های پخش برودکست همگانی و دریافت از طریق اینترنت باند پهن تلاش دارد تا خدمات و اطلاعات جانبی و جذابی را علاوه بر پخش صدا و تصویر برای بیننده فراهم کند.

سرویس‌های متنوعی بر اساس این استاندارد قابل ارائه هستند که با نام خدمات ارزش افزوده شناخته می‌شوند.

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که هنگام تماشای برنامه علاقه‌مند باشید که اطلاعات بیش‌تری راجع به بازیگران، عوامل برنامه و… به دست آورید. با استفاده از این سرویس نه تنها این امر میسر می‌شود بلکه حتی امکان خرید لباس بازیگر، مواد اولیه برنامه آشپزی،

اطلاع از وضعیت آب و هوایی، اوقات شرعی و… به صورت آنلاین و تنها با فشردن کلید قرمز روی دکمه کنترل امکان‌پذیر خواهد بود. این خدمات قرار است به تدریج در شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما گنجانده شوند.

قابلیت HbbTV چیست؟ شبکه جدید فراتر

این قابلیت که مخفف جمله Hybrid broadcast broadband TV است، قابلیتی است که با آن، تلویزیون علاوه بر پخش عادی محتوای شبکه‌های تلویزیونی (برودکست)، قادر به نمایش محتوای اضافی‌ و تعاملی مانند اخبار، آرشیو، کنداکتور، بازی و… از‌طریق اینترنت (برودبند) است.

کدام تلویزیون‌ها از قابلیت HbbTV پشتیبانی می‌کنند؟

تمام تلویزیون‌هایی که تولید آن از سال ۲۰۱۶ به بعد بوده و اسمارت باشند، یعنی بتوانند از طریق کابل یا وای‌فای به اینترنت متصل شوند، از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. بعنوان مثال تلویزیون اندرویدی سونی، هایسنس و فیلیپس قابلیت دریافت این سرویس را دارند.

چگونه قابلیت HbbTV را برای دریافت شبکه جدید فراتر فعال کنیم؟

فرآیند استفاده از این سرویس، بسیار ساده است. کافیست تلویزیون را به اینترنت متصل کرده و روی شبکه‌ای که از این سرویس بهره می‌برد، برویم.

حال علامتی در این خصوص در گوشه تلویزیون ظاهر می‌شود. در اینجا با زدن کلید قرمز در کنترل تلویزیون‌تان به سرویس تعاملی HbbTV دسترسی خواهید داشت.

سال ساخت تلویزیون من جدید است، اما چرا این قابلیت برای آن در دسترس نیست؟

اگر از اتصال تلویزیون به اینترنت مطمئن هستید، باید این مورد را از شرکت سازنده تلویزیون‌تان جویا شوید. طبق بررسی‌های ما متاسفانه شرکت‌های سازنده و مونتاژ کننده تلویزیون در داخل کشور، با وجود پشتیبانی کردن این سرویس، آن را غیرفعال کرده‌اند. از آن‌ها بخواهید با دادن آپدیت این آپشن را فعال کنند.

تفاوت HbbTV با محیط اسمارت و اینترنت گردی تلویزیون هوشمند در چیست؟

اگر تلویزیون شما هوشمند است برای استفاده از قابلیت‌های آن به یک موس احتیاج خواهید داشت؛ درحالیکه در این سرویس، منوها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌راحتی با کنترل تلویزیون بتوان از آن استفاده کرد.

تلویزیون‌من اسمارت است و به اینترنت وصل می‌شود، اما سخت‌افزار قوی ندارد، آیا این امکان برای من فعال می‌شود؟

قابلیت HbbTV کاملا بر بستر وب و HTML5 اجرا می‌شود و به هیچ عنوان به سخت افزار تلویزیون ارتباط مستقیمی ندارد.

قابلیت HbbTV چه چیزی به تلویزیون می افزاید؟

وقتی این سرویس فعال باشد، شما می‌توانید اخرین اخبار روز، نرخ ارز و قیمت‌های محصولات (مندرج در شبکه ایرانکالا)، لیست سریال‌های درحال پخش و پخش شده و در دست پخش آینده (شبکه تماشا) لیست کارتون‌ها و بازپخش‌ آن‌ها (در شبکه کودک)، بازی‌های مختلف، آرشیو برنامه‌های پخش شده، اعلان‌های اضطراری سیل، زلزله و… را بدون نیاز به نصب اپلیکیشن خاصی و به ساده‌ترین شکل ممکن روی تلویزیون‌تان داشته باشید.

به زودی قابلیت‌های بیشتری مانند آرشیو برنامه‌ها، جدول پخش و… به این سرویس افزوده خواهد شد.

با اضافه شدن این سرویس، هم اکنون شبکه جدید فراتر (IRIB UHD) از بالاترین فناوری پخش تلویزیونی در جهان بهره می‌برد.

تعمیرگاه تلویزیون روزی حلال در مشهد تقدیم می کند.

سوالات متداول در انتهای مطلب را بخوانید

پخش شبکه فراتر در سراسر کشور

پخش شبکه فراتر، توسط معاونت توسعه و فناوری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و به صورت زمینی در تمامی 31 مرکز استان با تلویزیون یا گیرنده‌های 4K قابل دریافت است.

همچنین سیگنال این شبکه، روی ماهواره بدر ۵ که منطقه خاورمیانه را پوشش می‌دهد موجود بوده و می‌توان آن را توسط گیرنده‌های دیجیتال دریافت کرد.

برای اطلاع از مشخصات دریافت ماهواره‌ای به سوالات متداول در انتهای همین صفحه مراجعه کنید.

جدول شهرها با قابلیت دریافت شبکه فراتر

مرکز استان کانال UHF
اراک 66
اردبیل 47
ارومیه 64
اصفهان (نیمه شرقی) 65
اصفهان (نیمه غربی) 63
اهواز 66
ایلام رشت 66
آبادان زاهدان 62
بانه 45
بجنورد 62
بندر عباس 64
بوشهر 65
بیرجند 66
تبریز 67
تهران 54
خرم آباد 62
خرم آباد 66
رشت 65
زاهدان 63
زنجان 61
ساری 66
سقز 45
سمنان 65
سنندج 62
شهرکرد 66
شیراز 43
قزوین 66
قم 54
کرج 47
کرمان 65
کرمانشاه 65
کیش 56
گرگان 68
مشهد 66
مهاباد 48
همدان 64
یاسوج 65
یزد 67
جدول شهرها با قابلیت دریافت شبکه فراتر

 

برای دریافت این شبکه، گیرنده تلویزیونی شما باید 4K باشد و امکان دریافت DVB-T2 و کدک HEVC 10bit را داشته باشد.
همچنین این شبکه از فناوری HDR HLG بهره می‌برد که گیرنده می‌بایست این امکان را نیز باید پشتیبانی کند.
دیگر قابلیت این شبکه، سرویس HbbTV است که در صورت پشتیبانی گیرنده، می‌توانید از امکانات این سرویس استفاده کنید.

سوالات متداول

شبکه فراتر یا IRIB UHD، اولین شبکه ‌باکیفیت 4K (UHD) فارسی جهان است که از بروزترین استانداردهای صدا و تصویر نظیر فناوری HDR ،HLG و WCG و صدای چندکاناله استفاده می‌کند. این شبکه اولین شبکه پیشران رسانه ملی است که با هدف ارتقای سطح فناوری از تولید تا انتشار راه اندازی شده است.

کیفیت HD یا High-definition ابعاد 1080×1920 است که حدود 2 میلیون پیکسل را شامل می‌شود، اما کیفیت UHD یا Ultra-high-definition ابعاد 2160×3840 است که حدود 8 میلیون و 300 هزار پیکسل را شامل می‌شود، یعنی بیش از 4 برابر کیفیت از HD بالاتر است. در بین مردم به UHD عبارت 4K نیز گفته می‌شود، اما اساساً 4K با ابعاد 2160×4096 برای پرده سینما طراحی‌شده است.

ترکیبی از بهترین‌های مستند، پویانمایی و کلیپ‌های جذاب از طبیعت باکیفیت 4K است و مسابقات زنده ورزشی را هم شامل می‌شود و به‌زودی پخش فیلم‌های سینمایی هم آغاز خواهد شد.

ابتدا از روشن بودن فرستنده بسته پنجم که برای محتوی 4K است در منطقه خود مطمئن شوید، سپس به موارد بعدی توجه کنید. برای دریافت و تماشای شبکه فراتر یا IRIBUHD به چند پیش‌نیاز احتیاج دارید. اول اینکه تلویزیون شما هم از رزولوشن 4K UHD و هم از قابلیت رمزگشایی HEVC پشتیبانی کند. بهتر است تلویزیون شما از فناوری HLG 10 HDR نیز پشتیبانی کند تا بتوانید از کیفیت بسیار بالای نمایش رنگ این شبکه برخوردار شوید.

در مراکز استان‌ها قابل دریافت است که جدول آن را در سایت شبکه به نشانی IRIBUHD.IR می‌توانید مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که به دلیل پهنای باند موردنیاز این شبکه، باید از آنتن مرغوب استفاده نمایید. آنتن‌هایی که اکتیو هستند، توانایی بیشتری برای دریافت این شبکه دارند.

بله. 

پخش شبکه فراتر روی ماهواره بدر

فرکانس‌ شبکه IRIB UHD، اولین شبکه 4K رسانه ملی بر روی ماهواره
– ماهواره بدر ۵
– موقعیت ۲۶ درجه شرقی
– فرکانس ۱۲۳۲۲ عمودی
– نرخ سمبل ۳۰۰۰۰
– مدولاسیون DVBS2/8PSK
– تصحیح خطا اتوماتیک

Satellite: Badr5@26E
Frequency: 12322
Pluralization: vertical
SymbolRate: 30000
Modcod : DVBS2/BPSK/Auto

 

شبکه فراتر یا همان‌ IRIB UHD از فناوری HDR و HLG استفاده می‌کند و چنانچه تصویری با این‌ مشخصه از این شبکه پخش شود و تلویزیون شما از این فناوری پشتیبانی نکرده باشد، تصویر این شبکه برای شما کدر خواهد بود. احتمال دیگری هم وجود دارد؛ اینکه گیرنده شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند، ولی در تنظیمات این گزینه غیرفعال است که باید آن را در قسمت تنظیمات پیشرفته تصویر پیدا و فعال کنید.

ممکن است به این دلیل باشد که گیرنده یا تلویزیون شما از امکان رمزگشایی HEVC Main 10 را نداشته و یا اینکه پردازشگر گیرنده توانایی پردازش تصاویر UHD 4K را ندارد.

احتمالاً به این دلیل است که تلویزیون شما به‌طور کامل از پروفایل‌های مختلف HEVC پشتیبانی نمی‌کند. برای رفع مشکل، تلویزیون را به اینترنت متصل کرده و بروز رسانی دستگاه را توسط روش‌هایی که شرکت سازنده گیرنده شما معرفی کرده، انجام دهید.

شبکه UHD 4K صرفاً با تلویزیون یا گیرنده‌های 4K قابل دریافت و مشاهده است و صرف اینکه یک گیرنده HEVC باشد کفایت نمی‌کند و در گیرنده‌های Full HD به دلیل عدم تعبیه این موضوع تصویر شبکه نمایش داده نمی‌شود.

HDR مخفف عبارت High Dynamic Range به معنای تصویربرداری با محدوده دینامیکی بالا است. یکی از شاخصه‌های مهم در دریافت تصاویر تلویزیونی دقت رنگ و نحوه نمایش نقاط تاریک و روشن در صفحه نمایش است. هرچه دامنه رنگی تصاویر بیشتر باشد طیف رنگی گسترده‌تر شده و این‌گونه به نظر می‌رسد که تصاویر عمق بیشتری دارند. هم‌چنین کیفیت سایر رنگ‌ها به‌شدت بهبود پیدا می‌کنند و تصاویر بیش‌ازپیش واقعی‌تر به نظر می‌رسند.

شبکه فراتر با استاندارد تلویزیونی HLG HDR 10 برنامه های خود را پخش می‌کند، اگر گیرنده شما این فناوری را پشتیبانی نکند قابلیت رمزگشایی محتوی شبکه فراتر را ندارید و تصویر را تاریک دریافت خواهید کرد. البته در بسیاری از گیرنده ها این مشکل توسط سازنده با دادن آپدیت جدید حل شده است که بایستی گیرنده به روزرسانی شود.

این استاندارد برای پخش زنده تلویزیونی طراحی شده و چون نیاز به متادیتا از پیش تهیه شده ندارد، امکان پخش زنده ر ا به صورت HDR محیا می سازد، اما در استانداردهای دیگر بایستی متادیتا استخراج و برای گیرنده ارسال شود که این امر فقط در صورت پخش محتوی آفلاین امکان پذیر است.

این موضوع به میزان نیت پانل تلویزیون بستگی دارد که بایستی حداقل 300 باشد، هر چه بالاتر رود کیفیت بهتری را خواهید داشت. ضمنا گیرنده شما حتما باید 10بیت باشد که بتواند یک میلیارد رنگی که در شبکه فراتر استفاده می شود را نمایش دهد.

این قابلیت که مخفف جمله Hybrid broadcast broadband TV است، قابلیتی است که با آن، تلویزیون علاوه بر پخش عادی محتوای شبکه‌های تلویزیونی (برودکست)، قادر به نمایش محتوای اضافی‌ و تعاملی مانند اخبار، آرشیو، کنداکتور، بازی و… از‌طریق اینترنت (برودبند) است.

تلویزیون هیبرید یا تلویزیون ترکیبی استانداردی است که با ترکیب قابلیت‌های پخش برودکست همگانی و دریافت از طریق اینترنت باند پهن تلاش دارد تا خدمات و اطلاعات جانبی و جذابی را علاوه بر پخش صدا و تصویر برای بیننده فراهم کند. سرویس‌های متنوعی بر اساس این استاندارد قابل ارائه هستند که با نام خدمات ارزش افزوده شناخته می‌شوند. شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که هنگام تماشای برنامه علاقه‌مند باشید که اطلاعات بیش‌تری راجع به بازیگران، عوامل برنامه و… به دست آورید. با استفاده از این سرویس نه تنها این امر میسر می‌شود بلکه حتی امکان خرید لباس بازیگر، مواد اولیه برنامه آشپزی، اطلاع از وضعیت آب و هوایی، اوقات شرعی و… به صورت آنلاین و تنها با فشردن کلید قرمز روی دکمه کنترل امکان‌پذیر خواهد بود. این خدمات قرار است به تدریج در شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما گنجانده شوند.

تمام تلویزیون‌هایی که تولید آن از سال ۲۰۱۶ به بعد بوده و اسمارت باشند، یعنی بتوانند از طریق کابل یا وای‌فای به اینترنت متصل شوند، از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. بعنوان مثال تلویزیون اندرویدی اسنوا، دوو، هیمالیا، سونی، هایسنس و فیلیپس قابلیت دریافت این سرویس را دارند.

فرآیند استفاده از این سرویس، بسیار ساده است. کافیست تلویزیون را به اینترنت متصل کرده و روی شبکه‌ای که از این سرویس بهره می‌برد، برویم. حال علامتی در این خصوص در گوشه تلویزیون ظاهر می‌شود. در اینجا با زدن کلید قرمز در کنترل تلویزیون‌تان به سرویس تعاملی HbbTV دسترسی خواهید داشت.

اگر از اتصال تلویزیون به اینترنت مطمئن هستید، باید این مورد را از شرکت سازنده تلویزیون‌تان جویا شوید. طبق بررسی‌های ما متاسفانه شرکت‌های سازنده و مونتاژ کننده تلویزیون در داخل کشور، با وجود پشتیبانی کردن این سرویس، آن را غیرفعال کرده‌اند. از آن‌ها بخواهید با دادن آپدیت این آپشن را فعال کنند.

اگر تلویزیون شما هوشمند است برای استفاده از قابلیت‌های آن به یک موس احتیاج خواهید داشت؛ درحالیکه در این سرویس، منوها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌راحتی با کنترل تلویزیون بتوان از آن استفاده کرد.

قابلیت HbbTV کاملا بر بستر وب و HTML5 اجرا می‌شود و به هیچ عنوان به سخت افزار تلویزیون ارتباط مستقیمی ندارد.

وقتی این سرویس فعال باشد، شما می‌توانید اخرین اخبار روز، نرخ ارز و قیمت‌های محصولات، لیست سریال‌های درحال پخش و پخش شده و در دست پخش آینده ، لیست کارتون‌ها و بازپخش‌ آن‌ها، بازی‌های مختلف، آرشیو برنامه‌های پخش شده، اعلان‌های اضطراری سیل، زلزله و… را بدون نیاز به نصب اپلیکیشن خاصی و به ساده‌ترین شکل ممکن روی تلویزیون‌تان داشته باشید.

نمایندگی روزی حلال چه کاری انجام میدهد؟

نمایندگی روزی حلال در مشهد فعالیت تعمیرات کلیه تلویزیون ها با برندهای مختلف را انجام می‌دهد.

تاریخ به روزرسانی: یکشنبه 5 شهریور 1402

چنانچه تلویزیون شما از هر نوعی که باشد LCDLEDOLEDQLED _ 4K _ 8K _ HDR _ HD _ FullHD با هر سایز و برند را با ضمانت طولانی مدت تعمیر می‌نماییم:

ارسال پاسخ